Elektromos autóbuszok fejlesztése
Projekt címe: Ultraalacsony tömegű, redukált életciklus költségű, meglévő üzemeltetési környezetbe
illeszthető, elektromos meghajtású városi-elővárosi autóbusz termékcsalád kutatás-fejlesztése, prototipizálása és európai fókuszú piaci bevezetése
Projekt azonosító száma: 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2021-00316
Kedvezményezett:
• KÜHNE Mezőgazdasági Gépgyár Zrt.
• KRAVTEX Kereskedelmi Kft.
Projekt összköltsége: 1 094 656 891 Ft
• KÜHNE Zrt.: 520 798 274 Ft
• KRAVTEX Kft.: 573 858 617 Ft
Támogatás: 400 000 000 Ft
• KÜHNE Zrt.: –191 313 367 Ft
• KRAVTEX Kft.: -208 686 633 Ft
Projekt időtartama: 2021.09.01- 2025.08.31.
A Kravtex Kft. (Győr) és az 1856-ban alapított Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. (Mosonmagyaróvár) által létrehozott, öt társaság alkotta Kravtex-Kühne Csoport Magyarország meghatározó hazai tulajdonú gépgyára, a Credobus márka alapítója. Az elmúlt 20 évben a két társaság Mosonmagyaróváron és Győrben az ország legnagyobb kapacitású és legmodernebb buszgyárát építette fel.
A Kravtex-Kühne Magyarországon egyedülálló módon a buszok teljes önhordó vázszerkezetét, valamint több ezer beépülő fém alkatrészét önállóan, saját üzemeiben gyártja.
A projekt célja létrehozni a Credobus első, saját fejlesztésű elektromos autóbusz családját, és megalapozni a cégcsoport erős jelenlétét az elektromos autóbuszok szegmenségben Magyarországon és a kelet-közép-európai országokban.
A projekt eredményeként egy-egy városi és elővárosi alkalmazású, akadálymentes, szóló kivitelű, elektromos meghajtású autóbusz készül el. A projektben kézzelfogható, magas hozzáadott értékű, valós vevői előnyöket biztosító, piacérett magyar termékek jönnek létre.
A projekt során a következő két autóbusz fejlesztése, prototipizálása és gyártástechnológiájának kifejlesztése valósul meg:
- Ultraalacsony tömegű, redukált életciklus költségű, meglévő üzemeltetési környezetbe illeszthető, elektromos meghajtású (BEV - Battery Electric Vehicle) 12 méteres szóló városi- elővárosi autóbusz
- Ultraalacsony tömegű, redukált életciklus költségű, meglévő üzemeltetési környezetbe illeszthető, elektromos meghajtású (BEV - Battery Electric Vehicle) 18 méteres csuklós városi- elővárosi autóbusz
A megvalósuló autóbuszok legfontosabb paraméterei, melyek az ultraalacsony tömeget is biztosítják :
- 19,5 colos kerékrendszer, szemben az általánosan használt 22,5 colos kerékrendszerrel. A kisebb kerékrendszer tömege és beépítési környezete jelentősen hozzájárul a menetkész tömeg csökkentéshez.
- Ultraalacsony tömegű, hegesztett önhordó vázszerkezet. A nagyobb tömegű alvázas felépítésű járművektől eltérően ,a vázszerkezet teljes egésze részt vesz a terhelések viselésében. Így csak olyan anyagok kerülnek beépítésre a vázrendszerbe amik feltétlenül szükségesek a teherhordáshoz, szilárdsághoz, ez teszi lehetővé, hogy a busz menetkész tömege kiviteltől függően mintegy 2-4 tonnával alacsonyabb versenytársaiknál..
- Mind a szóló,mind a csuklós változat rendelkezik az elővárosi autóbuszokhoz kötelező ENSZ EGB 66 megfelelőséggel.
- A kompromisszumok nélküli Low Enty kivitel az akadálymentesség mellett a racionális elrendezésének köszönhetően több ülőhelyet biztosít.
- Az ultakönnyű kivitel és prémium minőségű hajtásrendszer elemeknek köszönhetően az energiafelhasználás lényegesen alacsonyabb, ezért azonos hatótávolsághoz akár 25 %-kal kevesebb akkumulátorra van szükség.
A jelen projektben kifejlesztésre kerülő autóbuszok fő jellemzője, hogy az alacsony saját tömeg biztosításával, maximális utaskapacitás kihasználása mellett, a rendelkezésre álló akkumulátorok kapacitásával jelentősen növelhető a hatótávolság, csökkenthető a töltések közti idő. Ennek következtében a rendelkezésre állás ideje nő, és lehetővé teszi a rugalmasabb, racionálisabb járatszervezéseket.
A Kravtex- Kühne cégcsoport, több mint két évtizedes járműgyártási tapasztalatával, ultraalacsony tömegű önhordó vázszerkezetű diesel üzemű autóbusz konstrukcióval a hazai közforgalmú autóbuszos szolgáltatók legjelentősebb járműgyártó partnere. Az eddig átadott közel 2.200 különböző kategóriájú autóbuszok felhasználói szintű sikerét a tervezés, a gyártás és az üzemeltetési szolgáltatások folyamatos fejlesztése tette lehetővé. A 19,5 colos kerékrendszer és az erre épített önhordó karosszéria vázszerkezet, valamint optimalizált hajtásrendszer következtében a jármű ultraalacsony menetkész tömegekkel rendelkezik, minek következtében minimalizált az üzemanyag fogyasztás és károsanyag kibocsátás.
A környezettudatosság jegyében a károsanyag kibocsátást csökkentése érdekélben a dízel és egyéb alternatív meghajtású autóbuszok mellett - főként a városi közlekedésben - egyre nagyobb részarányban jelennek meg a tisztán elektromos (zéro emissziójú) autóbuszok.
Annak érdekében, hogy a hazai piacon megtarthassuk vezető szerepünket, portfóliónkban meg kell jelenjen a tisztán elektromos hajtású Credo autóbusz szóló városi, mind pedig elővárosi változata.
